De verdwijning van de ambachtelijke bakker
7 augustus 2019, Jechiam Gural
Nostalgie, mooi. Kleinschaligheid prachtig en diversiteit belangrijk. Ammehoela! Het woord verwijst naar de Afghaanse Koning Amanoellah (1892-1960) die zijn land wilde hervormen naar westers model.
Een deel van de kleine bakkerijen staat op het punt om te verdwijnen uit Nederland. Het zou gaan om een kwart tot eenderde van de bakkerijen die geen opvolgers weten te vinden nu veel bakkers met pensioen gaan. Sommigen zijn van mening dat bakkers dit aan zichzelf te wijten hebben. Ze zouden hun ziel aan gemakzucht verkocht hebben. Anderen wijten het aan de dalende broodconsumptie. De werkelijkheid is complexer.
Er is geen mooier vak!
De kinderen van deze bakkers weten inmiddels wel beter. Waarom zou je zo hard werken terwijl je vrienden handig geld verdienen door hun huis via airbnb te verhuren. Dat levert veel meer op dan romantisch en traag met je handen kneden. De ouders van die vrienden lenen ook nog goedkoop geld om “slim” gebakken stenen te kopen en door te verkopen. Minder doen, meer verdienen, dat is efficient en cool. Genoeg banen waar je nu achter de PC met een druk op de knop je boterham kunt verdienen. Wat je als consument voor de druk op de knop krijgt moet vooral altijd consistent zijn! En dat kan soms heel lastig zijn met handgemaakte ambachtelijke producten.
De consument betaald & bepaald
De westerse consument verlangt naar schaalbaarheid, efficiëntie, uniformiteit en veiligheid. Voor de balans moeten deze producten liefst verpakt zijn in een pure zin, eentje die eerlijk is, vol liefde en passie. Kun je met je handen daar romantisch tegenop kneden?
Verstedelijking & Ambacht
Zonder authentieke ambacht zal de leefbaarheid van onze snel groeiende steden op termijn achteruit gaan. Kleinschaligheid, ambacht en authenticiteit bieden naast de economische ook hele andere waarden. We zien gelukkig dat in de hippe grote steden het kleinschalig bakken weer een beetje in de mode komt. Maar wil je als kleine bakker ondertussen ook buiten de randstad overleven in een wereld waar nostalgie en ambacht uitgehold zijn door marketing, dan moet je gaan innoveren en samenwerken.
Zo proberen wij dat.
Bijna een kwart van al het brood in Nederland gaat verloren. Toch is de bakkerij van oudsher juist een plek waar je kunt laten zien hoe je reststromen zinvol kunt gebruiken. Zo laten we bij Baking Lab zien hoe je oud brood kunt hergebruiken als broodverbeteraar, als bakkerij een laagdrempelig platform kunt zijn voor onderwijs & wetenschap en hoe je kunt samenwerken met andere educatieve bedrijven.
Baking Lab organiseert regelmatig ook workshops. Daarbij zetten we moderne gamificatie instrumenten in om co-creatie met en betrokkenheid van deelnemers te vergroten. De combinatie van klassieke kennis (ambacht) en nieuwe instrumenten (IT) levert een nieuwe dynamiek op. Bekijk hieronder de video over deze gamificatie-vorm.
Over Ammehoela en de verdwijning van de kleinschalige bakkers
Volgens de website Onze Taal heeft ammehoela betrekking op koning Amanoellah van Afghanistan (1892-1960).
“ Deze koning wilde zijn land naar westers model hervormen. Aan het einde van de jaren twintig ontstonden er felle protesten tegen zijn hervormingen, bijvoorbeeld tegen het voorschrift dat iedereen in Kaboel westerse kleding moest dragen. De protesten leidden tot een opstand en in 1929 was hij gedwongen afstand te doen van de troon. Amanoellah leefde de rest van zijn leven in ballingschap en werd een veelbesproken societyfiguur in Europa”
NBC, 22 Jan 2019 : “Supermarkten verkopen al jaren het meeste brood in Nederland. Van al het brood dat Nederlanders eten, wordt 66% gekocht in supermarkten. De verkoop van brood bij ambachtelijke bakkers staat al jaren onder druk en dat geldt ook voor 2018. Deze trend is niet alleen in Nederland te zien, maar ook in de omliggende landen.”
New York Times (November 10, 2019) : French Baguettes From a Vending Machine? What a Tragedy…….